تجربیات آموزشی استان کرمان
با سلام و احترام
با توجه به این که برای کتاب اقتصاد با کمبود وقت مواجهیم و حجم مطالب این کتاب و سنگینی بعضی مطالب باعث می شود که نتوانیم آنگونه که شایسته و بایسته است دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار دهیم، از طرفی دانش آموزان رشته انسانی عموماً در درس ریاضی عملکرد مطلوبی ندارند و این که مسائل اقتصاد نیاز به محاسبه دارد واکثر دانش آموزان در حلّ مسائل مشکل دارند در زمینه کیفیت ارزشیابی با وجود وقت کم راهکار هایی پیشنهاد می شود:
1) همکاران در هرجلسه ی تدریس سؤالات مختصر و کوتاه پاسخ از دانش آموزان داشته باشند که وقت کلاس گرفته نشود و حداقل از 5 الی 6 دانش آموز پرسش نمایند و سعی شود حتماً در پایان هر بخش یک امتحان کتبی گرفته شود تا همه ی دانش آموزان مورد ارزشیابی واقع شده و نمراتی را تحویل دفتر مدرسه دهند.
2) سعی شود از اعداد کوچک برای طرح مسائل استفاده کرده و مسائل را از این طریق ساده تر و قابل فهم تر بیان کنند.
3) دانش آموزان را گروه بندی کرده ودرهر نیمسال یک امتحان گروهی از دانش آموزان داشته باشند تا با همکاری یکدیگر به سؤالات پاسخ دهند" روی یک برگه ی مشترک" و نمره ی برگه برای همه ی دانش آموزان منظور شود.
4) می توان ماهیانه هم امتحان گرفت به این ترتیب که سؤالات را آخر زنگ به دانش آموزان می دهیم و از دانش آموزان می خواهیم برای جلسه ی آینده جواب سؤالات را پیدا کرده و حفظ کنند سپس با ورود به کلاس ربع ساعت وقت داده شود تا جواب سؤالات را بنویسند.
5) قرار دادن کارهای عملی راه دیگر جهت ارزشیابی دانش آموزان است از آنها خواسته شود کارهای عملی و دست ساز خود را که با مضامین اقتصادی کتاب مرتبط باشد تهیه کرده و ارائه دهند و بخشی از نمره ی مستمر را به فعالیت های ایشان اختصاص دهند.
6) در سایر بخش های درسی هم با ذکر نمونه هایی از مطالب روز و قابل فهم برای دانش آموزان می توان امر تدریس را ساده کرد همچنین از خود دانش آموزان هم برای آوردن مصداق هایی خارج از کتاب در جهت فهم بیشترکمک گرفت.
7) با توجه به اینکه درس اقتصاد درس روز است و همیشه با آن سر و کار داریم از دانش آموزان می خواهیم در زمینه ی مطالب درسی تحقیق انجام دهند و در کلاس ارائه دهند و نمره ای برای این فعالیت منظور شود.
8) اصولا کلاس های دوم انسانی شلوغ است و بیشتر وقت کلاس با ساکت کردن دانش آموزان می گذرد بهتر است در وهله ی اول 2 نمره از 20 نمره ی مسنمر دانش آموزان را به انضباط کلاسی آنها اختصاص یابد تا به این وسیله هم کلاس آرام تری داشته باشید و هم دانش آموزان باتوجه و دقّت بیشتری سر کلاس حاضر شده واین موضوع به بهینه شدن فرآیند یاددهی - یادگیری کمک بسیاری خواهد کرد.
با تشکر
سرگروه اقتصاد استان کرمان
مریم محمدپور کرمانی